maandag 2 juli 2012

Tegenstrijdig voelen

Voelen en aanraken, schrijfopdracht 174
Als je het zintuig voelen, aanraken in je aandacht neemt, welk prettig gevoel komt dan in je op? Het kan het aanraken van een zacht dier of een babyhuidje zijn of een bepaalde stof, zoals fluweel. Noem vijf voorbeelden van een aanraking die prettig is voor je. Geef ook vijf voorbeelden van aanrakingen die onprettig voor je zijn!
De kat die al luid spinnend zijn kopje telkens tegen me aanduwt, zo lief en zacht.
Beter dan de koe bij ons achter het huis die, ook lief bedoeld, zijn slijmerige, rasperige tong over mijn gezicht haalt.

De hitte van de houtkachel, bijna tegen mijn huid aan, zo intens lekker warm.
Beter dan de koelvakken in de supermarkt waar ik zo snel mogelijk langs loop voordat de kou door me heen trekt.

De meteen warm aanvoelende stof van mijn knaloranje zachte fleecevest.
Beter dan de kille, krakende stof van mijn regenjas.

De hand die je wordt aangereikt als hulp bij het in- of uitstappen van een boot bv.
Beter dan de al te ferme handdruk van een man die zijn eigen kracht niet kent en uitgerust is met kolenschoppen, en daarbij bijna je middenhandsbeentjes breekt.

Een felicitatie of begroeting, vluchtige,luchtige, zachte maar welgemeende zoenen op je wangen.
Beter dan iemand die je in een houdgreep neemt, je wangen ondersmeert met aftershave of parfum of met ongeschoren wangen over de jouwe schuurt, met natte, harde zoenen.

Maar de allerlekkerste aanraking is van de zon op je huid. Niet onbarmhartig heet en verbrandend, maar die zachte, heerlijke warme straling die je opneemt via je huid, door je hele lijf.
Beter dan een snijdende, gure oostenwind in de winter, waarbij de kou tot op je botten doordringt en het lijkt alsof je nooit meer warm zult worden.
                                                                   Nellie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten