dinsdag 31 januari 2012

Wie is Mia Meijer, je schrijfcoach?

Ik ben geboren in Haarlem, als tweede dochter in een groot gezin. Na de mulo – destijds een degelijke opleiding waar je de grammatica van de Engelse, Duitse en Franse taal grondig leerde en waar van een taal 'laten vallen' gelukkig nog geen sprake was – volgden enkele jaren Gymnasium. Daar heb ik de liefde voor literatuur pas goed ontdekt! Eerste baan: bij de Geïllustreerde Pers in Amsterdam, waar ik als “Lieve Monica” brieven van lezers beantwoordde.
Jong getrouwd, twee zoons en een dochter gekregen. Veel journalistiek werk gedaan, gedichten geschreven, enkele literaire prijzen gewonnen. Naar Den Haag verhuisd met man en kinderen om daar reformhuis Natura aan de Laan van Meerdervoort over te nemen. Boek over opvoedkunde vertaald uit het Duits, kinderboek geschreven, informatieve boekjes voor de jeugd, alles onder de naam Mia Mossinkoff.
Na mijn scheiding ben ik weer onder mijn meisjesnaam gaan schrijven en diverse opleidingen gaan volgen, waardoor ik lerares Nederlands en Engels én psychotherapeute ben geworden. Een inhaalslag dus! Daarna volgden intensieve jaren van lesgeven en therapie geven. Bij ROC Leiden en zijn voorgangers en het Leidse Volkshuis heb ik tientallen jaren Nederlands, Creatief Schrijven, Columns schrijven en Autobiografisch schrijven gegeven, ook veel workshops, daarnaast weekends en schrijfweken georganiseerd in kloosters en conferentie-oorden.
Sinds mijn pensionering ben ik het roer nogmaals een beetje gaan omgooien: ik ben op boerderij “Dank en Hoop” in Leimuiden gaan wonen en werken. In de mooi ingerichte 'deel' ben ik een galerie annex Citatenmuseum begonnen. Er zijn prachtige exposities geweest, ik heb met vrienden seizoensmaaltijden georganiseerd en er zijn grote feesten gegeven. Ik heb er ook talloze malen het Citatenspel met groepen gespeeld. Daarnaast reisde ik – en dat doe ik nog steeds – het hele land door om dit Citatenspel met groepen op feestjes, conferenties e.d. te spelen.
Toen de boerderij na drie jaar onverwachts te koop werd gezet, moest ik verhuizen. Ik ben in Warmond gaan wonen en heb voor het Citatenmuseum een nieuwe locatie gevonden in Nieuwkoop. Die locatie heb ik na enkele jaren verlaten, omdat het toch te klein en te ver van mijn woonplaats verwijderd was.
Langzamerhand komen we bij de tegenwoordige tijd: ik heb nog geen nieuwe locatie voor het Citatenmuseum gevonden en zou het liefst wonen en werken combineren. Waar dan ook! Op dit moment woon ik in Wassenaar.
De website http://www.citatenmuseum.nl/  is heel belangrijk voor mij geworden. Het Citatenspel speel ik nu op allerlei locaties, o.a. in de Kapberg, een mooi nieuw gebouw op de plek in Nieuwkoop waar ik het Citatenmuseum heb gehad.
De afgelopen jaren heb ik vijf boeken geschreven en samengesteld op basis van interviews. Onlangs is mijn boek “In het oog, in het Groene Hart” verschenen (gegevens staan op de website).
Of ik nog andere passies heb dan schrijven? Zeker, dat zijn er twee: lezen en zingen. Ik geloof dat ik bijna alle bibliotheekboeken inmiddels heb gelezen (overdreven natuurlijk) en gelukkig worden er steeds nieuwe boeken geschreven. Zingen doe ik gewoon altijd. Ik zing in enkele koren, o.a. in een internationaal koor en elke lente zing ik Bach's Matthäus Passion met het Leidse koor Ex Animo.

Sinds 1 januari jl. ben ik met een groot project gestart, waarbij in feite al mijn capaciteiten aan bod komen: ik schrijf elke dag een schrijfopdracht op mijn website/blog. Iedereen kan deze opdracht lezen en gebruiken om een tekst te schrijven. Wie dat wil, kan deze tekst naar mij mailen. Ik lees hem en geeft korte feedback, voornamelijk bedoeld als stimulans. Dat werkt! Vanaf het begin zijn er veel enthousiaste reacties gekomen en met dit project ga ik – Deo volente, zou mijn vader zeggen – nog het hele jaar 2012 door!

Mia Meijer

1 opmerking:

  1. Wat leuk om wat achtergronden over jou te lezen Mia. Ik vind het dagelijks schrijven nog steeds heel erg leuk! Elke dag is de opdracht en mijn eigen reactie daarop weer spannend, een verrassing, een feestje dus. Het haalt zoveel herinneringen naar boven. Ik hoop dat ik die 366 schrijfsels ga halen.
    Bedankt voor het initiatief nemen en alle feedback.
    Groetjes van Anja

    BeantwoordenVerwijderen