donderdag 29 maart 2012

Teksten n.a.v. schrijfopdracht 85: Zomertijd

Schrijfopdracht van 25 maart, nr. 85

Zomertijd

Wat zijn je ervaringen met het uur verschil in zomer- en wintertijd? Vind je het gunstig dat de zomertijd ingaat en wat zijn de voordelen volgens jou? Heeft het uur verschil invloed op je, bijvoorbeeld op je ritmegevoel?


De zomertijd kan zijn voordelen hebben, maar niet voor mij persoonlijk. De eerste dagen sta ik te vroeg op en ben ik uit mijn ritme en het uur verschil in de avond doet me eigenlijk niet zoveel. Ook die lange zomeravonden zijn eigenlijk aan mij niet besteed maar ik kan me heel goed voorstellen dat de jonge werkende mensen daar anders over denken.
Overigens, als ik aan mijn eigen werkzame leven denk was het niet anders. Ook toen moest ik de eerste dagen erg wennen aan het nieuwe ritme. Je ging dan weer in het donker van huis terwijl je net gewend was aan het opkomende ochtendlicht. Ik verwacht dat er meer mensen zijn die niet echt waarde hechten aan deze ZOMERTIJD. Maar ik kan me vergissen!
                                                                                                                                                 Anneke
Een kleine jetlag

Van mij mag de tijd altijd op de zomertijd blijven staan. De voordelen zijn dat het een tijdje langer licht is, en het kan me niet licht genoeg zijn. Hoe lichter, hoe warmer, hoe meer fut of zin ik heb.
s Winters is het mij te donker. Dus van mij hoeft de zomertijd niet terug gezet te worden naar wintertijd. Van mij mag voor altijd gekozen worden voor de lichtste variant!
Elke keer heb je toch wat last om je aan te passen aan dat uur verschil. Vooral met eten en slapen speelt dat een paar dagen door. Je hebt een kleine jetlag, zonder dat je reist. Met kinderen (hierbij denk ik aan mijn kleinkind en aan de jonge jaren van mijn kinderen) is de impact nog groter, dus lastiger. Je zit dan een tijdje met etenstijd/honger/bedtijd/middagslaapjes, vooral bij de kleintjes. Het duurt dan wel even voor dat ook op orde is, ik kan het me nu nog herinneren van mijn eigen kinderen.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen, is het verschil met andere landen, nou…. So be it. Die zijn er toch al.
                                                                                                                                                  Anja
Zomertijd, iets onnozels

De mens heeft de tijd uitgevonden om de dagelijkse dingen in het leven makkelijker te kunnen behappen en regelen. Maar in de kosmos bestaat tijd niet. Wij ervaren de opeenvolging van dagen, weken, maanden en – vooral - seizoenen als het voortgaan van "tijd", maar in wezen is het niet anders dan een sequentie die ons vanaf onze geboorte naar onze dood brengt. Onze overblijfselen "verdampen" als de zon in haar laatste levensfase uitdijt en de aarde verbrandt. Al die materie gaat uiteindelijk weer onderdeel uitmaken van een nieuwe kringloop.

In dit licht beschouwd is het fenomeen zomertijd-wintertijd iets volstrekt belachelijks. Ook al de reden waarom dit fenomeen halverwege de jaren zeventig van de vorige eeuw is ingevoerd, is van een ontstellende menselijke domheid. Het zou energie besparen. We hebben het over veertig jaar geleden toen nog sterk werd gedacht dat het leven en de samenleving maakbaar zijn. Maar dat zijn ze allerminst en toen we een poosje met wat minder aardolie zaten, dachten we op deze manier energie te kunnen besparen. Zoiets wordt ook wel symboolpolitiek genoemd. Vergeleken met nu verbruikten we ook veel minder energie. Alleen al daarom maakt een uurtje de klok verzetten niets uit. Sindsdien hebben diverse gerenommeerde wetenschappers aangetoond, dat dit halfjaarlijkse spelletje helemaal geen energie bespaart, maar eerder meer energie verbruikt.

Verder is aangetoond, dat het heen-en-weer schuiven van de klokwijzers de 'biologische klok" van veel mensen ontregelt. Niet bij mij. Ik heb er geen last van. Het enige wat ik bij de zomertijd merk is, dat het 's avonds "langer licht" blijft en dat het 's morgens "later licht" wordt. Ook dit is natuurlijk baarlijke nonsens. De aarde draait ondanks het menselijke geneuzel gewoon door, elke 24 uur en een paar seconden één keer en de zon komt dus ook elke dag op hetzelfde moment op en gaat op hetzelfde moment onder. Met als variabele het verschil in de seizoenen als gevolg van het scheef staan van de aardas. De klokjes van de mensen doen daar niets aan af, laat staan dat ze er iets aan toevoegen. 
Het ritueel van zomertijd en wintertijd mag dan elk halfjaar voor enige ophef zorgen, het is in wezen iets totaal onnozels.
                                                                                                                                                  Willem

Niet zo gunstig

Voor mensen als ik die veel buiten werken is de zomertijd, zeker in het begin niet zo gunstig. Wij beginnen in deze tijd liefst zo vroeg mogelijk met werken en dat was vorige week nog om zes uur. Dat wordt nu dus een uur later, omdat het pas om zeven uur licht wordt. Voor sommige werkzaamheden moet het gewas ook droog zijn en dat is met de zomertijd dus ook een uur later. Ik weet dat om deze reden er vroeger boeren waren die gewoon de hele zomer de wintertijd aanhielden. Zo ver willen wij natuurlijk niet gaan. En in de zomer genieten wij ook van de lange zomeravonden. Maar zo vroeg in het voorjaar heeft de zomertijd voor ons nog niet veel voordelen.

                                                                                                                                                      Dick

Dat gestolen uur

Voor mij zou het niet nodig zijn, zomer- en wintertijd. Terwijl je al heerlijk kon wennen aan het feit dat het 's morgens vroeger licht werd, word je ineens teruggeworpen op duisternis als je nu wakker wordt. Waardeloos ! Dat het dan 's avonds langer licht blijft kan me ook niks schelen, dat zou het toch wel worden naarmate de zomer nadert.
Mijn grote troost bestaat eruit dat ik me nu al kan verheugen op dat “gestolen” uur dat we eind oktober weer terugkrijgen. Verder heeft de wisseling geen enkele invloed op mijn functioneren en
ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die nu helemaal van slag raken.

                                                                                                                                                  Martha

De tijd tikt vanzelf wel door

het is weer tijd
de klok verliest of wint
het wordt weer zomertijd
weet nooit wanneer het begint

stand van zon en evenaar
bepaalt op welke dag
verschilt ook per jaar
klok en mens zijn even van slag

een uur verschil
maakt het wat uit?
weet niet of ik nog wil
gaat de klok voor -of achteruit?

het is ook nog verplicht
verwarring slaat toe
langer licht
of eerder moe?

we doen het nog één keer
we zetten de klok een uur naar voor
geen winter- of zomertijd meer
de tijd tikt vanzelf wel door

Nellie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten