dinsdag 15 mei 2012

Verhaal over muziek bij je begrafenis

Schrijfopdracht: Je lievelingsmuziekstuk
Als iemand je zou vragen: wat is voor jou het mooiste muziekstuk, welk nummer, welke song zou je bij wijze van spreken op je begrafenis willen laten horen? Wat zou dan je antwoord zijn?
De vraag wat voor mij het mooiste muziekstuk is, of de mooiste song of het mooiste nummer, is nauwelijks te beantwoorden. Ik ben erg muzikaal en ik houd van vele soorten muziek. Muziek waar ik absoluut niet van houd is moderne jazz, heavy metal en alle aanverwante soorten muziek, smartlappen en chantikoren en opera. Maar het opmerkelijke is, dat juist één gedeelte uit één opera tot mijn lievelingsmuziek hoort. Mijn keuze voor mijn lievelingsmuziek hangt ook sterk af van de vraag bij welke gelegenheid het wordt gespeeld.

Laat ik de opdracht volgen door mijn lievelingsmuziek op te geven voor mijn begrafenis. Zelfs in dat geval kan ik mij niet beperken tot één keuze. Ik zou tijdens mijn uitvaartdienst vanaf mijn wolk vijf muziekstukken willen horen. Het is muziek waarbij mij altijd de tranen in de ogen springen. Niet omdat het treurige muziek is, maar omdat het mij erg raakt. Niet de teksten, maar de muziek.

Zo zou ik mijn uitvaartdienst laten beginnen met "Ihr habt nun Traurigkeit uit Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms. http://www.youtube.com/watch?v=I_gLcp8-i_8  Dan kunnen de aanwezigen even treuren. Daarna wordt het tijd om je gedachten de vrije loop te laten, of even te mijmeren en te mediteren. Dat kan bij de prachtige muziek van Méditation, een intermezzo uit - jawel - de opera Thaïs van Jules Massenet.
http://www.youtube.com/watch?v=luL1T1WQC2k  Daarna krijgen we een overgang naar bepaalde klassieke rock- en popmuziek die ik erg mooi vind. Dat gebeurt met de overpeinzing "You can't always get what you want", een nummer van The Rolling Stones. Ik wil dan deze zeldzame en lange live-uitvoering horen uit 1973 met mooie lange gitaar- en saxofoonsolo's.
http://www.youtube.com/watch?v=fZOlL6pPq4E De tekst gaat weliswaar over iemand die zijn gewenste drugs niet kan krijgen, maar dat is een metafoor.
Om stil te staan bij het feit dat ik veel gitaar heb gespeeld kan dan het nummer "While my guitar gently wheeps" ten gehore worden gebracht. Het is oorspronkelijk een nummer van de inmiddels overleden ex-Beatle George Harrison, maar ik prefereer deze uitvoering met een gitaarsolo van de artiest Prince. http://www.youtube.com/watch?v=b92v6CSN19Q&feature=fvwrel  En dan hup die kist het graf in, want het is de hoogste tijd om het leven weer op te pakken en af te sluiten met een feest. Ik verkies daartoe de uitvoering door Lisa Fischer en Tina Turner van het Rolling Stones-nummer "It's only rock'n roll (and I like it)". http://www.youtube.com/watch?v=3UWCXIerom0&feature=related

Willem Franssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten